איך נגרום לכל התלמידים להיות שותפים ללמידה בקבוצות?
אחד האתגרים של למידה בקבוצות הוא צמצום תופעת ה'טרמפיסטים' – תלמידים שלא לוקחים חלק במאמץ הלמידה הקבוצתי. לכן חשוב לתכנן את הלמידה כך שתגרום לכל התלמידים להיות פעילים ושותפים.
הנה מספר טיפים לעידוד מעורבות פעילה של כלל התלמידים בלמידה:
- נחלק את הלמידה לשלבים. נתכנן את שלבי העבודה הקבוצתית, כך שיהיו מספר צמתים ונקודות בקרה בהן הלומדים יידרשו להציג את התקדמותם.
- נאפשר לקבוצה לבחור. ניתן מספר אפשרויות בחירה בתכני הלימוד ואופן הלמידה, כך שחברי הקבוצה יוכלו לתכנן את הלמידה בדרך שמתאימה לכל החברים.
- נשלב למידה עצמית. נכניס לעבודה הקבוצתית גם חלקים אינדיבידואליים, בהם הלומדים לומדים באופן עצמאי, או מתארים את החוויות והתובנות שלהם מהפעילות.
- נעודד היכרות אישית. נאפשר זמן להיכרות אישית של חברי הקבוצה. כך ירגישו כולם שייכות ומחוייבות ללמידה המשותפת.
- נבנה "תקנון קבוצתי". במסגרת התקנון, הלומדים יגדירו לעצמם כללי התנהגות, ואת הציפיות ההדדיות של החברים.
לקריאה נוספת:
דגני, ו' (2018). חילקתי את הלומדים לקבוצות לביצוע משימה – איך ניתן למנוע מחלקם להיות "טרמפיסטים" שלא תורמים דבר לקבוצה? מתודיקה – מרכז הידע. https://new.methodic.co.il/category