עבודה בצוותים – איך עושים את זה נכון?

בתי ספר רבים בוחרים לחלק את צוות בית הספר לצוותי עבודה מצומצמים. הטמעת תרבות של שיתוף פעולה ועבודת צוות, תגרום לצוותים לעבוד באופן יעיל יותר, וחברי הצוות ירגישו שותפות, אחריות, ומוטיבציה גבוהה לקחת חלק בפעילות הצוות.

עבודה בצוותים – איך עושים את זה נכון?

עבודת צוות היא התבלין הסודי שהופך את בית הספר לסיפור הצלחה. כאשר צוות בית הספר עובד בשיתופיות ובעבודת צוות בית הספר מצליח להשיג את היעדים שהציב לעצמו, והמורים מרגישים שייכות, שותפות, אחריות, והם נהנים יותר לעבוד בבית הספר.

בתי ספר רבים מחלקים את צוות בית הספר לצוותי עבודה מצומצמים, כדי להוביל פרויקטים נקודתיים או כחלק מהעבודה השוטפת של בית הספר. 

הנה מספר דגשים שכדאי לשים עליהם לב כאשר מפעילים צוותי עבודה בבית הספר, כדי לקדם תרבות של שיתוף פעולה ועבודת צוות:

תכנון מבנה הצוות: כדאי להשקיע מחשבה על מבנה הצוות הרצוי: האם עדיף צוות הומוגני, המכיל מורים מאותו תחום ואותו רקע או צוות הטרוגני. יש יתרונות לכל אפשרות, כאשר צוות הומוגני יוכל לקדם בצורה טובה יותר יעדים נקודתיים שנוגעים למכנה המשותף של חברי הצוות, אך צוות הטרוגני יאפשר חשיבה יצירתית וקיום דיונים עשירים בצוות. 

מינוי ראשי צוותים: על אף שאנו מקדמים שיתוף פעולה ועבודת צוות, כדי להבטיח פעילות יעילה חשוב למנות ראש צוות, שיוביל וינהיג את העבודה המשותפת. כדאי לעשות סבב ולתת לכל חברי הצוות הזדמנות לתפקד כראש צוות. כך ניצור תחושה של שוויוניות ביחס לתפקיד ראש הצוות, כאשר כל חברי הצוות יודעים שתורם להוביל עוד יגיע.

הכשרה וליווי ראשי הצוותים: כדאי לתת לראשי הצוותים ידע וכלים להובלת קבוצות: איך לתכנן ישיבה, ליצור תחושת אחריות משותפת של הצוות, לפתח מוטיבציה ועוד. כך נעצים את ראשי הצוותים ונסייע להם להצליח בתפקידם.

בניית מנגנוני עבודה: נסייע לצוות לבנות את המנגנונים הנדרשים לתפקוד תקין: הקצאת זמן, מקום, השגת מידע רלוונטי וכלים נדרשים. מנגנונים סדורים וקבועים יסייעו לצוות להשיג את היעדים שלו ויתנו לחברי הצוות תחושה של רצינות ומקצועיות.

זמן של 'סולו': אחת הדרכים למנוע קונפליקטים בתוך הצוות, הוא לחפש הזדמנויות ופרויקטים אותם יוכלו להוביל חברי צוות שונים באופן אישי. כך נמצא איזון בין עבודת הצוות המשותפת ובין הרצון הטבעי של כל אחד ואחת להתבלט ולהוביל.   

מיפוי תפקוד הצוותים: נקפיד להיות עם אצבע על הדופק, לבחון את תפקוד הצוותים, לזהות קונפליקטים ולסייע במציאת פתרונות. אפשר לבצע תצפיות, להשתתף במפגשים, ולשוחח עם חברי הצוות. אפשר גם להעביר שאלונים ולבחון את עמדותיהם של חברי הצוות ביחס לתפקוד הצוות.

 

בסופו של דבר, הדגש החשוב ביותר הוא דוגמה אישית: כאשר מנהלי בתי הספר מובילים תרבות ארגונית של שותפות, הקשבה ועבודת הצוות, צוותי העבודה יושפעו מכך ויפעלו גם הם בשיתופיות ועבודת צוות.

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים