למידה מבוססת פרויקטים (PBL) היא שיטת הוראה שבה הלמידה מאורגנת סביב פרוייקט אותו מבצעים התלמידים, כחלק ממחקר של נושא לימודי.
בהנחיית המורים עורכים התלמידים מחקר שיטתי של שאלה או בעיה מורכבת, מאתרים ידע רלוונטי ועורכים חשיבה ולמידה משותפת. בתור סיכום לתהליך הלמידה, התלמידים בונים תוצר מוחשי, כמו למשל סרטון וידאו, דגם, ציור, הצגה או שיר, אותו הם מציגים בפני קהל (שאר הכיתה, כלל בית הספר או ההורים).
במהלך העבודה מתרגלים התלמידים מיומנויות למידה מגוונות וחשובות כמו איתור וניתוח מידע, עבודת צוות והצגת פרזנטציה מול קהל. בלמידה כזו הדרך חשובה לא פחות מהיעד, ותהליך יצירת הפרוייקט הוא מטרה לימודית בפני עצמה, לא פחות מהתוצר הסופי.
תפקיד המורים משתנה בלמידה מבוססת פרוייקטים. הם משמשים כמנחי ומנהלי הלמידה, עליהם ללוות את תהליך העבודה של התלמידים, וליצור סביבה שתעודד אותם לחשוב וליצור: לשאול שאלות, לאתגר את החשיבה שלהם ולהציע הצעות לשיפור.
חשוב לסייע לתלמידים פרוייקט שיקדם את הלמידה שלהם. הנה מספר דגשים לבחירת פרוייקט, ראשי תיבות מחמא"ה:
- משמעותי: הנושא שנבחר הוא בעל ערך לתלמידים או לחברה. כך נגביר את המוטיבציה של התלמידים לקחת חלק פעיל ביצירת הפרוייקט.
- חקר פעיל: בביצוע הפרוייקט משולבים ביצוע חקר פעיל של התלמידים, בדרכים שונות, למשל: איסוף מידע, ביצוע תצפיות או ראיונות.
- מורה/מבוגר מוביל: התלמידים אינם פועלים לבד אלא מקבלים חניכה מלאה של המורה או של מבוגרים אחרים שמסייעים בניהול תהליך הלמידה.
- אקדמי: הפרויקט איננו רק חוויית למידה פעילה, אלא משלב חשיבה מסדר גבוה והתמודדות עם מקורות מגוונים ואיכותיים.
- הערכה מלווה: ההערכה של הפרוייקט מתבצעת תוך כדי ההכנה שלו, והיא מתייחסת לכל שלבי הביצוע והמיומנויות שהפעילו התלמידים, ולא רק לתוצר הסופי.
לקריאה נוספת:
ברנקו וייס. למידה מבוססת פרויקטים ותפקידי המורה בה. ברנקו וויס, מרכז הידע.
https://brancoweiss.org.il/article
משרד החינוך (2015). נתיבים להוראה משמעותית: מניפת מודלים יישומיים להוראה משמעותית.
http://meyda.education.gov.il/files/MinhalPedagogy/netivim.pdf