למידה מחוץ לכיתה – איך עושים את זה נכון?

למידה יכולה להתבצע במקומות שונים, לא רק בכיתה: בחצר בית הספר, במוזיאון או בפארק העירוני. כדי שהלמידה תהיה יעילה ואיכותית, צריך לבחור נושא מתאים, להכין חומרי למידה, ולחבר את הלמידה לתהליכים המתרחשים בכיתה.

למידה מחוץ לכיתה - איך עושים את זה נכון?

המרחב המרכזי ללמידה בבית הספר הוא הכיתה. אבל, האם זה תמיד חייב להיות כך? 

יש יתרונות רבים לשילוב למידה חוץ כיתתית: הלמידה הופכת לחווייתית יותר, ניתן לשלב בה התנסויות שונות, ולפגוש מקומות או אנשים ייחודיים. מעבר לכך, הקשר ההדוק שנוצר בין למידה ושהות בכיתה עלול לפגוע בטבעיות של חוויית הלמידה. הרחבת הלמידה אל מעבר לגבולות הכיתה מחנכת את התלמידים ללמידה מתמשכת, לאורך החיים.

 

יש סוגים שונים של סביבות למידה חוץ-כיתתיות:

  • סביבות פתוחות (תחת כיפת השמים)
  • סביבות סגורות (בתוך מבנה)
  • סביבות המותאמות לביקור קהל (כמו: מוזיאון, אתר ארכיאולוגי)
  • סביבות שאינן מותאמות לביקור קהל (כמו: מפעל תעשייה, אתר בטבע)

יש יתרונות לכל סוג של סביבת למידה, ולכן חשוב לתכנן היטב את תהליך הלמידה החוץ-כיתתי. 

הנה מספר דגשים מרכזיים, שכדאי לשים עליהם לב:

  • ערך מוסף ללמידה: צריך לחשוב היטב מהו הערך המוסף ללמידה של היציאה מחוץ לכיתה. לא בכל תחום למידה יש יתרון ליציאה החוצה, אלא בעיקר בנושאים בהם התנסות מוחשית תקדם את הלמידה וההבנה. 
  • התאמה לאופי הכיתה: האם למידה כזו מתאימה לכיתה שלנו? צריך לבחון האם התלמידים שלנו מסוגלים להתמודד עם הגירויים הרבים שבסביבה החדשה, וללמוד שם בצורה טובה.
  • הכנת חומרי למידה: יש לצייד את התלמידים בחומרי למידה מתאימים: חומרי קריאה קצרים, שאלות למחשבה, או משימות לביצוע תוך כדי השהות בסביבת הלמידה.
  • סיור מקדים והיכרות עם השטח: יש להכיר את המקום אליו אנו מתכננים לקחת את התלמידים, ואם אפשר גם לבקר בו קודם לכן. האם יש שם מקומות בהם ניתן לאסוף את הכיתה לשיח משותף? האם יש שם אתגרים ארגוניים, למשל קהל רב שיקשה על השליטה בתלמידים? היכרות מקרוב תסייע בתכנון הלמידה.
  • חיבור לתהליך הלמידה הכיתתי: כדי שהלמידה החוץ-כיתתית תהיה מועילה, חשוב לקשר אותה למתרחש בכיתה: להקדיש זמן בכיתה ללמידה והכנה לקראת היציאה, ולערוך מפגש סיכום ואיסוף תובנות ומחשבות לאחר מכן.

 

לקריאה נוספת:

משרד החינוך (2015). נתיבים להוראה משמעותית: מניפת מודלים יישומיים להוראה משמעותית

http://meyda.education.gov.il/files/MinhalPedagogy/netivim.pdf

אוריון, נ' (2003). סביבת הלימוד החוץ-כיתתית – למה ואיך?, אאוריקה (17).

 https://www.matar.tau.ac.il/wp-content/uploads/2015/02/newspaper17-docs03.pdf

שתפו את המאמר:
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נגישות
0
0
המענים שלך
לא נמצאו רשימת מענים