מבחנים הם כלי להערכת הלמידה וההישגים של התלמידים, אבל יש להם גם השפעה משמעותית על הדימוי העצמי של התלמידים ותחושת המסוגלות שלהם. לכן חשוב להקדיש מחשבה איך להפוך את המבחנים לחוויה חיובית עבור התלמידים.
כאשר תלמידים חווים חוויות של הצלחה במבחנים הם מחזקים את תחושת המסוגלות שלהם, ומקבלים מוטיבציה להתמודד עם אתגר הלמידה הבא. כישלונות חוזרים, לעומת זאת, עלולים לגרום לתלמידים להרים ידיים ולהתייאש.
הישגי התלמידים וההצלחה שלהם במבחנים תלויה בגורמים רבים, שלא בהכרח קשורים לצוות בית הספר. עם זאת, ניתן בהחלט לסייע לתלמידים להפוך את המבחנים לחוויית למידה חיובית, שתחזק את הדימוי העצמי ותחושת המסוגלות שלהם. בדרך זו נוכל להפיג חששות ולמנוע חרדות בעתיד מפני מבחנים.
הנה מספר דגשים שכדאי לשים אליהם לב:
- עדיף לבצע מספר מבחנים קטנים, ולגרום לתלמידים 'לשלוף' מספר פעמים את החומר שלמדו, מאשר לבצע מבחן מסכם גדול.
- אפשר לבצע מבחנים בדרכים חווייתיות – גם חידון דיגיטלי (כמו Kahoot) הוא סוג של מבחן.
- כדאי לשלב דרכי הערכה נוספות, ולא להסתמך רק על מבחנים. ישנם תלמידים שמביעים את עצמם טוב יותר בדרכי הערכה חלופיות, וכך יחוו גם הם חוויות הצלחה.
- כדאי לקבוע את המבחן סמוך לזמן בו למדו את החומר. כך העיבוד של המידע יהיה טוב יותר והתלמידים יזכרו לאורך זמן את מה שלמדו.
- ניתן לסייע לתלמידים בתכנון הלמידה לקראת המבחן: ארגון חומר הלימוד, החלוקה שלו ליחידות, ותכנון זמנים לחזרה.
- חשוב להקדיש זמן לחזרה משותפת למבחנים. כך נסייע לתלמידים בהכנה למבחן, ונרוויח זמן למידה יקר בו התלמידים מלאי מוטיבציה ללמידה.
- כדאי לתת לתלמידים לכתוב בעצמם שאלות על החומר למבחן, כחלק מהחזרה וההכנה. כתיבת שאלות היא טכניקה יעילה במיוחד ללמידה אפקטיבית.
- מומלץ לתת לתלמידים להתמודד עם מבחן מקדים, שידמה את מבנה המבחן וסוג השאלות שיופיעו בו. כך נצמצם את תחושת אי הוודאות והחרדה לקראת המבחן.
- לאחר המבחן, כדאי לתת ציון באמצעות מחוון מפורט. יש להקדיש זמן להבנת הטעויות שבוצעו במבחן ולסייע לתלמידים ללמוד מהם.
התלמידים שלנו יתמודדו עם מבחנים בשלבים שונים בהמשך חייהם, ולכן חשוב ללמד אותם איך להבחן בצורה נכונה, ולפתח אצלם יחס חיובי למבחנים ככלי לקידום הלמידה.