חוסר הסכמה וויכוחים הם תוצאה טבעית של עבודה משותפת ואינטנסיבית של אנשים בעלי עמדות שונות ורצונות מנוגדים. לכן חשוב ללמוד איך לנהל קונפליקטים בצורה נכונה, ולהגיע להבנות ומסקנות משותפות.
צוות בית הספר מכיל אנשים שונים ומגוונים שעובדים יחד באופן אינטנסיבי, ולכן, באופן טבעי, עשויים להתפתח חוסר הסכמה וויכוחים בנושאים שונים. כדי שהצוות יוכל לתפקד בצורה טובה בשגרת היום יום, חשוב ללמוד איך לנהל נכון קונפליקטים.
נקודת המוצא צריכה להיות ההכרה שהמטרה היא לא לשכנע או לנצח בוויכוח, אלא להגיע יחד להבנות ומסקנות משותפות, שיאפשרו לצוות להתקדם ולפעול למרות חוסר ההסכמה.
הנה מספר טיפים שכדאי לאמץ כדי לנהל ויכוח בצורה נכונה:
- התייחסו לבעיה ולא לאדם: אל תהפכו את הוויכוח לאישי, אלא התמקדו במה שדרוש תיקון, לדעתכם.
- בחרו בטיימינג מתאים לנהל את הוויכוח, כששני הצדדים פנויים באמת לקיים שיח משותף.
- התמקדו בנושא הוויכוח, ואל תמשכו את הדיון לוויכוחים קודמים ולנושאים אחרים.
- אל תתנו ציונים ואל תשתמשו בהכללות: אמרו 'לא ענית למייל ששלחתי לך', ולא 'את כל הזמן מתעלמת ממני ומזלזלת בי'.
- הביעו את הרגשות שלכם, בלי להאשים את הצד השני.
- מבט קדימה: התמקדו במה שניתן לתקן, הציעו פתרונות מעשיים, ואל תעסקו יותר מדי בעבר ובשגיאות שנעשו.
- הסבירו בצורה ברורה ובהירה את הטענה שלכם לצד השני – וודאו שהבינו אתכם.
- הקשיבו באופן פעיל: שאלו שאלות הבנה, ושקפו לצד השני את מה שהבנתם.
- נסו לראות את הדברים מזווית הראיה של הצד השני, נסו לדמיין את התחושות והמחשבות שלהם.
- הכירו בחלק שלכם בבעיה וקחו אחריות – חשבו מה אתם יכולים וצריכים לתקן.